Tuesday, July 27, 2010

HUJUNG MINGGU YANG SIBUK! EPISOD 1 …

Salam.

Hari Sabtu dan Ahad yang baru lepas ni, adalah hujung minggu yang agak sibuk dan memenatkan. Apa taknye, sampai sakit tumit kaki ni, nak pijak lantai pun …. Masyaallah, macam pijak lantai berduri rasanye!

Bermula dengan ari Sabtu ……

Sebelah pagi tu hantar anak ke sekolah, ada sukan tahunan. Anak saya yang masih bersekolah rendah ada 2 orang, tahun 1(Iman) dan tahun 5 (Nurul a.k.a Mok-sebab dulu dia gemuk). Iman tu pasukan Merah, Nurul pulak pasukan Biru. So, pagi Sabtu tu, lepas hantar mereka berdua ke sekolah; saya, hubby & mak saya ke Pasar Tani di Larkin. Dah lama tak ke Pasar Tani, so banyak le benda yang nak ditinjau. Maklumlah … menjelang Ramadan ni, kadang-kadang banyak benda yang menarik ada kat pasar tani, especially barangan kraf, macam-macam, naik geram pulak, rasa semuanya nak dibeli.

Anyway sampai kat satu gerai jualan jam tangan, jumpa lak promo ‘psikologi’ dari penjual jam ni, jam tangan yang dia jual direndam dalam air! Water proof!!! Ye ke?!? Harga tak mahal RM10 jerr! Saya beli 2, satu untuk Iman dan 1 lagi untuk Nurul! Tapi saya mintak yang baru, yang belum direndam, bukannye tak percaya, at least saya dah tahu ketahanan jam tangan tu!

Cuma hubby saya berbisik sambil ketawa, ‘I nak tengok panjang mana nyawa jam tangan ni bila bebudak ni pakai!’. Saya jawab selamba … biasale jam RM10, tungguuuuuu …

Lepas balik dari Pasar Tani, singgah sarapan kat umah mak saya, lepas tu saya & hubby gi semula sekolah anak, nak tengok perkembangan sukan kat sekolah dia orang. Rupanye acara masih lagi berlangsung dalam keadaan padang yang licin dek hujan pagi tadi.


My hubby and Iman


Nurul, My hubby and Iman


Nurul and Iman


Score board sehingga jam 10.00 pagi


Nurul and Iman


Iman


Iman - sehari suntuk asyik cerite pasukan merah menang, semua benggang dengo cite yang sama, especially Nurul!!!

Lebih kurang ½ jam, saya dan hubby balik, anak-anak akan dijemput oleh abah saya. Sebelah petang saya ke umah mak saya semula, Tanya Iman … siapa memang? Pasukan Merah! Kedua Biru, Ketiga Hijau dan terakhir Kuning! Score board asal ada perubahan sikit! So, ari ni Iman asyik cakap aje pasal pasukan dia menang, maklumlah, first year dia join sukan sekolah, excited semacam!

Sebelah petang tu hantar Nurul tusyen jam 4 ptg kat Jalan Camar, Tmn. Perling. Lepas tu singgah lak KIP Mart, cari bahan nak masak tomyam esok, dan cari beg sekolah Iman yang baru, bahana beg lama dah koyak! Tak sampai setahun dah beli baru, dulu-dulu saya, 1 beg dari darjah 1 sampai darjah 3 baru tukar baru, itu pun puas mintak baru dapat! Survey gak buah korma. Sekotak RM10 dah tak de, dah jadi RM12 sekotak! Sekejap je dah naik harga, maklumlah harga petrol naik, kat Malaysia tak tanam korma, so kena naik kapal laut @ kapal terbang tambang mahal, sebab tu dia orang mark-up harga! Itu gerentinye jawapan dari penjual korma!

Pukul 6 ptg jemput Nurul dari tusyen, terus balik umah sebab sebelah malam nanti ada kenduri doa selamat kat Tmn. Universiti. Adik lelaki bongsu abah meraikan kesyukuran kerana rumahnye siap diubahsuai hasil simpanan KWSP masa kerja dulu.

Sampai umah petang tu, goreng lak nugget dan tempura, sambil tu siang lada kering, rebus siap sekali, nanti senang nak blend!

So ari ni tak masak, tapi kaki penat semacam, asyik ke sana sini tak rehat langsung!

Balik dari kenduri, semua lepak, sedar-sedar dah subuh ….. lepas solat subuh tertido lak sampai kul 8 pagi …. Kesiangan …………. Apa lagi ….. bergegas ke dapur!

2 comments:

  1. Merah...Merah...Merah...ala Iman bessnya ke merah? Kalau nk tau merah tu geng baju merah kat Thailand la..tamoooooo! hehehe

    ReplyDelete
  2. haha... kalo umah merah kalah aritu sure dia senyap jek...

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...