Wednesday, May 18, 2011

BUN INTI

Salam sume,

Hai, dah petang baru ada masa nak upload N3. Ari pun baru start keje minggu ni, tu yang malas jer .... cuaca pulak hujan lebat ...... bertambahlah penyakit M nye tu ....

Ok ler, tak nak banyak songel, just nak share resepi yang dapat dari blog Mat Gebu .... tapi bila akses balik semua kat blog dia, macam dah tak jumpa jer ... tapi tak pe, akak copy paste dari dokumen soft file akak ... try yer .....



BUN INTI
Sumber : MAT GEBU

BAHAN DOH :-)
300 g tepung gandum
55 g gula halus @ gula kastor
1/4 camca teh garam
1 camca besar susu tepung
1/2 camca teh bread improver
30 g minyak sapi (guna mentega pun ok)
1 1/2 camca teh instat yeast
30 g telur (1 biji telur, kocok sedikit dan timbang)
100 ml air suam
50 ml air (xtra)
Inti secukupnya (buat inti kentang, macam inti karipap tuu)
Bijan untuk hiasan

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Satu kan instant yeast, 1 camca teh gula halus ke dalam air suam, kacau rata dan biar 5 minit hingga berbuih. Satukan bahan2 lain kecuali inti, bijan dan 50 ml air (xtra), ke dalam mangkuk pengadun, gaul rata dan tuang bancuhan yeast tadi, gaul hingga menjadi doh. Jika kurang air, tambah sedikit dan terus menguli hingga mendapat doh yang lembut dan tidak melekat di mangkuk adunan. Bulat2 kan doh, tutup permukaan mangkuk dengan plastik dan biar 45 minit atau hingga naik.
  2. Tabur meja kerja dengan tepung, keluarkan doh dan uli sekejap. Bagi kepada 12 bahagian (kurang lebih 50 gram setiap satu). Bulat2kan. Ambil satu doh, leperkan dan isi 1 camca besar inti. Tutup inti dan kemas kan. Susun dalam loyang yang telah dilenser sedikit mentega. Buat hingga siap.
  3. Biar 45 minit lagi hingga roti mengembang. Sapu lebihan baki telur tadi dan taburkan bijan rata. Bakar 25 minit hingga kuning keemasan. Sedap dimakan panas..dah sejuk pun roti dia masih lembut....Selamat mencuba..

1 comment:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...