Tuesday, August 9, 2011

SUP CENDAWAN TIRAM SIMPLE



Salam dan selamat pagi sume,

Nampak hepi jer ..... yelahhh .... orang gomen dapat bonus 1/2 bulan gaji, mana tak hepinye ..... TQ PM! Alhamdullillah ... syukur ke hadrat Allah swt yang mengurniakan limpahan rezeki buat hambaNya. Sekurang-kurangnye mengurangkan bebanan untuk menyambut raya dalam beberapa minggu sahaja lagi!


Amacam? Persiapan raya dah siap? Raya ni yang lebih seronoknye untuk kanak-kanak, orang dewasa biasanye biasa-biasa jerr .... kecualilah yang bujangan, selalu raya sakan! Tapi seronoknye raya, masa ni ler baru dapat jumpa sedara mara yang jauh dan dekat yang jarang-jarang dapat jumpa pada hari biasa. Betul tak?


Bukannye ape, kekadang rumah jirang sebelah pun belum tentu kita jengah pada hari biasa. Saja2 nak menebeng kat umah jirang segan ler pulak, kalau duduk kat kampung lain, pandangan mereka berbeza tak macam duduk di kawasan kejiranan di bandar .... tak pasal2 orang tuduh kita kepohhhhh!!!!


Itulah realiti kehidupan, kadang2 apa yang berlaku sekarang ni boleh buat kita rasa tak percaya dan sangat terperanjat! Kalau dulu2 kita tak sangka bende2 macam ni akan jadi! Betul tak?


Itulah namanye kehidupan .... ok, meh kita cite pasal masak-masak pulak! Sup memang masakan feveret akak sebenornye, sampai pakwe akak cakap ... sup ... sup .... sup ..... tak de mende lain! Tapi dia telan gak, bermangkuk2 dia hirup, mulut jer cakap tak suka! Kali ni sup simple jer, kalau banyak rencahnya lagi sedap, tapi ni akak masak apa aje stok yang ada dalam esbok kat umah tu .... jom kita terjah!

SUP CENDAWAN TIRAM SIMPLE
  • 1 paket cendawan tiram = RM 3.00
  • 1 paket bebola ikan
  • 1 batang fish cake
  • 1 sudu teh bawang putih kisar
  • 2 sudu besar bawang merah kisar
  • 1 sudu besar sos tiram
  • 1 kiub ayam
  • Air
  • Garam
  • Serbuk perasa
  • Sedikit lada sulah
  • Minyak untuk menumis
  • Daun sup dan daun bawang
  • Bawang goreng
Cara-cara :
  • Panaskan minyak. Tumis bahan kisar hingga wangi dan garing.
  • Masukkan kiub ayam dan sos tiram. Kacau rata dan masukkan air ikut sukatan, sama ada nak kuah banyak atau sedang2 aje.
  • Bila mendidih, masukkan lada sulah dan kacau.
  • Masukkan fish ball dan hirisan fish cake.
  • Masukkan cendawan yang telah disiat2 kasar.
  • Perasakan dengan garam dan serbuk perasa. 
  • Angkat dan hidangkan bersama taburan daun sup, daun bawang dan bawang goreng.


1 comment:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...