Wednesday, March 2, 2011

CHICKEN PIE POT VS BEEF PIE FOIL


 Salam sume,

Sebelum berehat untuk solat maghrib, akak load satu N3 kuih @ pastri  yang akak try buat petang semalam. Memang senang dan mudah, cepat siap ... macam lagu iklan ni  .... cepat dimasak, sedap dimakan .... haaaaa. lagu iklan mee maggi ... zaman dulu2 punye lagu iklan!!!

Tapi akak tak guna inti macam yang Mat Gebu buat, akak dah siap masak inti daging perisa beriani dan kentang, so bab inti tu pandai2 ler korang bega2 yea ... kalau nak buh sardin pun boleh, tak de yang larang, tekak yang nak telan tekak korang jugak, janji korang kenyang ..... satu lagi, si Mat pakai pot, akak pakai foil, tu jer yang ada, boleh ler labu .....

CHICKEN PIE POT 

BAHAN-BAHANNYA :-)
150 gram daging ayam, cincang halus
1 biji bawang besar, dadu
2 ulas bawang putih*
1/3 inci halia*(*tumbuk halus)
1/2 camca teh lada hitam biji, tumbuk halus
2 helai bay leaf
1/2 cawan susu sejat
1/4 cawan air
Garam dan gula secukup rasa
Minyak zaitun untuk menumis
5 keping pastry puff jenama kawan, bersaiz 4 inci x 4 inci, biar pada suhu bilik
Kuning telur, untuk disapu
Bijan untuk ditabur

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Panaskan minyak zaitun dalam kuali, tumis bawang besar dan bau leaf hingga bawang layu. Tambah bawang putih + halia tumbuk tadi. Masukkan daging ayam, kacau rata. Tuang susu dan air serta lada hitam, kacau dan bila mendidih tambah garam secukup rasa dan secubit gula. Masak sekejap dan rasa jika ok boleh matikan api, tak payah masak hingga kering. Sejukkan.
  2. Ambil sekeping puff pastry, tabur sedikit tepung pada meja kerja. Lenser ramekin tadi dengan sedikit mentega, alas ramekin tadi dengan sekeping puff pastry, tekan2 sedikit dan kemas kan.
  3. Isi dengan no. 1 sebanyak 1/5 bahagian, kemudian kemas kan seperti dalam gambar. Sapu kuning telur dan tabur bijan. Buat hingga siap. Bakar dalam oven yang telah dipanaskan pada suhu 190C, selama 25 minit atau hingga kuning keemasan. Sejukkan sebelum dihidangkan...
 

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...