Monday, February 7, 2011

KEK MEWAH

Salam sume,

Nie N3 kedua pasal kek untuk pagi ni! Tulah dah kata, cuti lama2 agendanye dapur jer .... Ini kek paling senang dalam dunia akak pernah try buat. Betul ......, bukan nak cakap besar, dah lah senang, menjadi pulak tu .... tambah lagi, sedap!!! Tu yang mustahak tu, sedap!

Ni pun resepi dari blog Mat Gebu, tapi kat N3 keluaran kek ni, MG tak beri nama kek ni, jadik akak belasah jer ler nama kek ni Kek Mewah. Sebab, kalau korang gi blog MG, kek ni nampak mewah, tapi cara penyediaannye senang bangetttt ...... ni resepi nye kalau korang nak try, macam biase ler copy n paste dari blog MG .....


KEK MEWAH 

BAHAN-BAHANNYA :-)
200 gram tepung optima (instant cake flour, boleh beli dikedai baking)
3 biji telur gred "B"
50 ml susu segar
50 gram mentega, dicair dan sejukkan
1 camca teh esen vanilla
1/2 camca besar coklat emulco
Buah Strawberry untuk hiasan
Piping jelly secukupnya + sedikit kaler merah

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Satukan tepung optima, telur dan susu dalam mangkuk adunan, putar perlahan hingga semua bergaul, kemudian terus tukar kepada kelajuan tinggi dan putar hingga adunan kembang dan pekat.
  2. Tuang mentega cair dan esen vanilla, putar perlahan hingga sebati. Ambik 1/3 adunan tadi dan tambah coklat emulco, kacau rata.
  3. Sediakan loyang berukuran 12 inci x 12 inci x 1 inci. Alas dengan kertas minyak, sapu mentega pada kertas minyak tadi. Tuang adunan plain dan ratakan, Sudukan beberapa tompok kaler coklat tadi dan lorekkan mengguna chopstick.
  4. Bakat dalam oven yang telah dipanaskan terlebih dahulu pada suhu 180C. bakar selama 25 - 30 minit. Sejukkan dan poting saiz 4 segi sama Hias dengan strawberry dan paipkan sedikit piping jelly + kaler merah tadi. Hidangkan untuk minum petang...Selamat mencuba..

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...